Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów technikum samochodowego, działające przy Zespole Szkół nr 1im.H.Sienkiewicza Centrum Edukacji Zawodowej "Aleje", przystąpiło do projektu realizowanego przy wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie pod nazwą ,,Edukacja ekologiczna dotycząca elektromobilności, gospodarki odpadami oraz zanieczyszczeniami powietrza''.

Jednym z działań był udział w warsztatach z elektromobilności. Zainteresowana młodzież 20 maja 2019 r. wyruszyła na wycieczkę. Pierwszym punktem wyjazdu było oglądanie Panoramy Racławickiej, stanowiącej wystawę stałą Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Uczniowie podziwiali jedno z niewielu miejsc na świecie, gdzie znajduje się relikt dziewiętnastowiecznej kultury masowej. Wielkie malowidło (15x114m), dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich (specjalna perspektywa) i technicznych (oświetlenie, sztuczny teren, zaciemnione, kręte podejście), „przenosi” widza w inną rzeczywistość i inny czas.

W dalszej części dnia odbyły się wyczekiwane warsztaty. Dowiedzieliśmy się o nowoczesnych pojazdach o napędzie elektrycznym oraz jak w praktyce wygląda i funkcjonuje elektromobilność. Przekonaliśmy się jak łatwe w użytkowaniu są elektryczne pojazdy, i jak bardzo mogą się przydać w walce ze smogiem w miastach.

Następnego dnia, 21.05, pojechaliśmy na teren Czech do Skalnego Miasta Adrspach, należącego do kompleksu Teplicko – Adrspackich Skał, które z kolei są częścią czeskich Gór Stołowych. Adršpašské skály to najsłynniejsza i najczęściej odwiedzana przez turystów część Skalnego Miasta – rezerwatu w Górach Stołowych. Przepiękne, unikalne formy skalne, zbudowane z piaskowca płytowego, malowniczo i wspaniale wyrzeźbione przez Naturę. 100-metrowe skalne ściany sprawiają monumentalne wrażenie. Wejście do rezerwatu znajduje się obok stacji kolejowej Adršpach. Zaraz na początku szlaku stajemy przed pięknym jeziorkiem – to teren dawnej kopalni piasku. Przed nami najsłynniejsze formacje skalne: Głowa Cukru, Wielbłąd czy Orle Gniazdo. Przed Głową Cukru szlak rozwidla się, dając nam możliwość obejrzenia Wielkiej Panoramy czyli najsłynniejszego punktu widokowego na Skalne Miasto. Dalej przez Bramę Gotycką i Słoniowy Rynek dochodzimy do punktu U Krasnoluda, gdzie wybieramy się na spacer żółtym szlakiem, aby obejrzeć dwa górskie wodospady: Mały i Wielki. Ta droga wiedzie również do przystani łodzi turystycznych, którymi zwiedzający mogą przepłynąć część Adrspaskiego jeziorka (nie mieliśmy tego w programie). Wrażenia były niesamowite . Po wyjściu ze Skalnego Miasta pojechaliśmy do Kudowy Zdrój, gdzie zwiedzaliśmy pełen uroku Park Zdrojowy.

Trzeciego dnia naszej wycieczki (22.05), wybraliśmy się do Pragi, aby z mapą i przewodnikiem w ręku zobaczyć to piękne miasto i poznać jego najważniejsze i najpiękniejsze miejsca, m.in. katedrę św. Vita, zamek na Hradczanach, most Karola, zegar Orloj, pomnik Jana Husa, Vaclavskie Namesti i pomnik św.Wacława. Po ponad 6-godzinnej wizycie w stolicy Czech udaliśmy się z powrotem do pensjonatu. W drodze nie zabrakło śmiesznych sytuacji z udziałem czeskiego języka – każdy miał okazje poznać kilkanaście zwrotów i słówek w języku czeskim.

Ostatniego dnia (23.05) po wykwaterowaniu się wyruszyliśmy w kierunku domu.
Zatrzymaliśmy się we Wrocławiu, aby zwiedzić Afrykarium . Mogliśmy tam oglądać faunę i florę Czarnego Lądu, w tym m. in. rafę koralową i ryby występujące w Morzu Czerwonym, żółwie pustynne, około 50 różnych gatunków ryb z jezior Tanganika i Malawi, płaszczki, rekiny młoty i rekiny lamparcie, występujące w rejonie Kanału Mozambickiego. Do tego hipopotamy nilowe i zwierzęta sawanny. Następnie był spacer po Ogrodzie Japońskim.

Uczniowie i ich opiekunowie serdecznie dziękują za wsparcie w organizacji wycieczki WFOŚiGW w Lublinie oraz dyrekcji Ogrodu Zoologicznemu we Wrocławiu.

Zapraszamy do galerii zdjęć...