Góry dają człowiekowi, poprzez zdobywanie wzniesień nieograniczony kontakt z przyrodą – poczucie wewnętrznego wyzwolenia, oczyszczenia, niezależności

Jan Paweł II

Relacja z wycieczki

3 października 2018 uczestnicy wycieczki spotkali się pod szkołą o godz.6.00 rano, by odbyć wspólną podróż i poznać Góry Stołowe. Już po drodze czekały nas liczne niespodzianki przygotowane przez opiekunów. Pierwszym punktem eskapady była wizyta w Hydropolis - unikatowym centrum wiedzy o wodzie które łączy walory edukacyjne z nowoczesną formą wystawienniczą. Później rozpoczęliśmy poszukiwania wrocławskich krasnoludków na Starym Mieście. Zlokalizowaliśmy ponad 20 krasnali, w tym Więźnia, Głuchoniemego, Gołębiarza, Rowerzystę, Górnika i Słupnika. Pan przewodnik opowiedział nam o banku krasnali, o windzie bez drzwi, o więzieniu, w którym było kiedyś przedszkole oraz o innych tajemnicach Wrocławia. Utrudzeni dotarliśmy wieczorem na nocleg do Barda Śląskiego .

We środę, zaraz po śniadaniu, pojechaliśmy wspiąć się na najwyższy szczyt w Górach Stołowych- Szczeliniec Wielki (919 m n.p.m.). Panorama Sudetów, rozciągająca się z licznych tarasów widokowych, rekompensowała nam kręty szlak. Dla większości z nas najgorsze w dotarciu na szczyt było do pokonania 665 schodów. Jako ciekawostkę możemy podać, że w tym miejscu kręcono sceny do filmu Opowieści z Narnii: Książę Kaspian. Drugim punktem tego dnia, który mieliśmy zobaczyć, były Błędne Skały, czyli labirynt złożony z bloków skalnych. Okazał się on nie lada atrakcją, szczególnie wąskie szczeliny, którymi trzeba było się przeciskać. Znaleźli się wśród nas tacy, którzy bali się że utkną w trakcie przeprawy. Na szczęście z wciągniętymi brzuchami wszystkim udało się dotrzeć szczęśliwie do końca trasy. Mimo że byliśmy już trochę zmęczeni, to nie był koniec atrakcji na ten dzień. Kolejnym punktem wycieczki była Kaplica Czaszek w Czermnej, której ściany i sklepienia pokrywa ok. 3 tys. czaszek i kości ludzkich. Około 20-30 tys. szczątków leży jeszcze w krypcie pod kaplicą. Są to kości ofiar 30-letnich wojen i epidemii chorób zakaźnych. Widok wywołał ogromne wrażenie. Następnie udaliśmy się na spacer po Kudowie Zdrój, sercem Kudowy jest położony u stóp Góry Parkowej Park Zdrojowy. Założony w XVII wieku na wzór parków angielskich, powiększony w pocz. XIX w. Do dziś jest doskonałym miejscem wypoczynku, enklawą ciszy i spokoju.

Około godziny 16.00 dotarliśmy do Wambierzyc, gdzie zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej. Do świątyni prowadzi 56 monumentalnych, kamiennych schodów. W środku świątyni znajduje się duża, drewniana rzeźba Matki Boskiej Wambierzyckiej z połowy XVIII wieku, a nad nią widnieje emblemat z herbem papieża Piusa XI. Utrudzeni wróciliśmy na nocleg, jednak grupka wytrwałych podróżników wdrapała się na okoliczne wzniesienie, aby oglądać panoramę Barda skąpanego w zachodzącym słońcu. Było to piękne zakończenie drugiego dnia wycieczki.

Ostatniego dnia udaliśmy się w kierunku Kletna, gdzie znajduje się Jaskinia Niedźwiedzia. W holu budynku czekał na nas ogromny szkielet niedźwiedzia jaskiniowego, od którego wzięła nazwę jaskinia. Zwiedzanie trwało ok.35 min. i gdyby trwało dłużej, to zapewne byśmy zamarzli. Wewnątrz panowała temperatura 6°C i nawet ciepłe kurtki nie pomogły. Sama jaskinia była bardzo ładna. Kryła w sobie różne formy krasowe: stalagmity, stalaktyty, stalagnaty, kominy, makarony, pola ryżowe, draperie. Wszystko to pięknie wyglądało, zwłaszcza podczas pokazu świateł i muzyki. Następnie zamieniliśmy się w zdobywców skarbów i zwiedziliśmy Kopalnię Złota w Złotym Stoku. Tu przywitaliśmy się z Gnomem, a pan przewodnik w niezwykle interesujący sposób, z dużym poczuciem humoru oprowadził nas po kopalni. Podziemnymi chodnikami, aż do jedynego w Polsce podziemnego wodospadu. Po wyjechaniu na powierzchnię kolejką udaliśmy się w długą, lecz nie nudną drogę powrotną. Weseli i rozśpiewani w nocy dotarliśmy do Łukowa, żałując tylko jednego- dlaczego tak krótko!

SERDECZNIE DZIĘKUJEMY ZA WSPARCIE FINANSOWE:

• WFOŚiGW W LUBLINIE
  • DYREKCJA PARKU GÓRY STOŁOWE,
  • DYREKCJA KOPALNI ZŁOTY STOK,
  • DYREKCJA W JASKINI NIEDŹWIEDZIEJ

Zapraszamy do galerii zdjęć...